Wenonah

Wenonah_600

Wenonah ritades av ”linjernas mästare” Erik Salander efter ÖR-regeln och byggdes rejält på Tynningö Varv åt bankiren Erik Knös Cull 1935. Men Cull var ingen kappseglare och använde båten för långfärder. Nästa ägare blev Carl Hardeberg. Han ville vara med i Gotland Runt och lät Gamleby Yachtvarv göra kölen 20 cm djupare, troligen för att öka förmågan att bära segel i frisk vind. ÖR-regeln hade fått rykte om sig att skapa veka båtar. Wenonah var med 1944-1946.Inför dessa seglingar anlitades även Knud H Reimers för att rita om överbyggnaden och den med blick för båtar känner igen konstruktörens speciella stil med doghouse och två små halvovala rutor.

Gotland Runt kan ha varit en nyck, för genom åren har Wenonah långseglats och var sedan skolbåt tills far och son Gärdek hittade henne. Tobbe gick i nian, hade en Folka, men gillade tanken på en större båt ihop med pappa. Så de åkte till Skeppsholmen, där hon låg och fann henne klart lockande. Snygga linjer, kraftigt språng, tumble-home, rejäla dimensioner med ketchrigg.

Det var en regnig dag på hösten, båten läckte så att durkarna flöt, det regnade in i ruffen och mycket var ruttet. Men stilen, linjerna och potentialen fick oss att slå till.

Tio år tog det Tobbe, pappa Enar och bror Ulf att få ordning på Wenonah.

Mesanmasten och sittbrunnen var ruttna, så vi började med att bygga nytt. Vi köpte ett par kubik mahogny på en gång, för att ha till allt annat vi planerade att kasta oss över. Varje vinter tog vi därför en avdelning i taget med målet att få båten funktionell. Finish och original var och är inte lika viktigt.

Inredningen byggdes om från logement till salong och plats för alla fem barnen med fyra kojer i salongen, två i fören. Ett nytt navigationsbord byggde vi också, det gamla var stort för att klara ett helt sjökort i skolsyfte. Ett bra pentry med vask och tryckvatten, och en effektiv Reflexpanna med vattenburen värme kom också i för att få det skönt ombord.
Därefter tog vi tag i däcket, som är i Oregon pine och var otätt. Men istället för att riva och bygga ett nytt, nåtade vi om och oljade. Det är kanske inte lika vackert som ett teakdäck eller lackat däck, men tätt och lätt att hålla efter, bara att tvätta av.

Familjen brukar segla till Bornholm, sträckseglar gärna, har besökt Höga Kusten, Gotland och helgseglar mycket. Fem veckor i rad är de oftast ute.

Mer om Wenonah finns här (länk).

Båtdata

Ägare Torbjörn Gärdek
Anrop 070-4138209
Båttyp Ö8, ketch
Byggnadsår 1935
Konstruktör Erik Salander
Varv Tynningö Båtvarv
Ort Tynningö
Löa 12,23 m
Lwl m
Bredd 3,05 m
Djupgående 2,10 m
Deplacement 12,23 ton
Material i skrov Hondurasmahogny
Däck Oregon pine
Riggtyp Ketch
Segelyta(stor+fock) 79 kvm
Tecken i seglet KR, SWE117
Motor 40 hkr
Sommarhamn Nynäshamn
Vinterplats Nynäshamns segelsällskap